Укрупнення районів: на що чекати мешканцям Одещини

Як відомо, нещодавно Урядом було презентовано План дій по децентралізації та ініціативи щодо нового етапу реформи. Зокрема, передбачено закріплення вже набутих успіхів і завершення формування спроможних громад, зміна територіального устрою, чітке розмежування повноважень та функцій контролю різних рівнів управління. Але чомусь найбільшу увагу деяких регіональних ЗМІ Одещини було приділено карті, на якій для Одеської області передбачено створення замість 26 існуючих восьми нових, укрупнених районів.

Спочатку хочемо нагадати, що ще у 2014 році розпорядженням Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 року № 333 було схвалено Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. Саме в цьому документі вперше було зазначено, що в Україні буде створюватися нова територіальна основа і, відповідно, нові органи управління з новими повноваженнями.

Рівні адміністративного устрою Повноваження на рівні нових адміністративно-територіальних одиниць
Громада

–          місцевого економічного розвитку (залучення інвестицій, розвиток підприємництва);

–          розвитку місцевої інфраструктури (доріг, мереж водо-, тепло-, газо-, електропостачання і водовідведення, інформаційних мереж, об’єктів соціального та культурного призначення);

–          планування розвитку території громади;

–          вирішення питань забудови території;

–          благоустрою території;

–          надання житлово-комунальних послуг;

–          організації пасажирських перевезень на території громади;

–          утримання вулиць і доріг у населених пунктах;

–          громадської безпеки та гасіння пожеж

–          управління закладами середньої, дошкільної та позашкільної освіти;

–          надання послуг швидкої медичної допомоги, первинної охорони здоров’я, з профілактики хвороб;

–          розвитку культури та фізичної культури;

–          надання соціальної допомоги через територіальні центри;

–          надання адміністративних послуг.

Район

виховання та навчання дітей у школах-інтернатах загального профілю;

надання медичних послуг вторинного рівня.

Регіон (область)

регіональний розвиток;

охорона навколишнього природного середовища;

розвиток обласної інфраструктури, насамперед обласних автомобільних доріг, мережі міжрайонних та міжобласних маршрутів транспорту загального користування;

професійно-технічної освіти;

надання високоспеціалізованої медичної допомоги;

розвитку культури, спорту, туризму.

 

Тобто більша частина повноважень, які були закріплені за чинним районним рівнем, передаються на рівень новостворених СПРОМОЖНИХ об’єднаних громад. Ключове слово «спроможних» чітко передбачає, що коли громада створюється, то вона усвідомлює, що в неї є всі необхідні ресурси (кадрові, фінансові, майнові тощо) для виконання переданих їй повноважень. На жаль, більшість громад, які створюються винятково за принципом добровільності, без попередніх розрахунків спроможності або поза перспективним планом, не зможуть виконувати весь спектр переданих їм повноважень.

Тому, перш ніж говорити про створення об’єднаних районів, спочатку треба чітко визначитись з кількістю спроможних громад. За чинними розрахунками, в Одеській області може бути створено 75-82 об’єднані громади.  І якщо ці громади будуть створені, то вони мають на себе взяти всі ті повноваження, які представлені в таблиці 1. І тоді виникає питання: а що будуть робити районні органи влади?

Якщо виходити з Концепції, то за районами мають залишитися лише два повноваження – чи не замало це для райдержадміністрації та райради, які існують зараз? Також, якщо враховувати, що Україна наразі планує використати європейську систему обліку адміністративно-територіальних одиниць (NUTS), то за європейськими нормами одним з критеріїв формування районного рівня є кількість населення понад 150 тисяч осіб. Саме ця цифра сьогодні фігурує в проекті закону «Про засади адміністративно-територіального устрою України».

Зокрема, стаття 8 законопроекту зазначає, що «район – це адміністративно-територіальна одиниця субрегіонального рівня, яка складається з громад, загальна чисельність населення яких становить не менше ніж 150 тисяч жителів. На територіях із щільністю населення менше середньої щільності населення відповідної області район може мати меншу кількість жителів, якщо площа такого району перевищує середню площу району по області. Район є територіальною основою організації та діяльності місцевого органу виконавчої влади, територіальних органів центральних органів виконавчої влади та органу місцевого самоврядування району, в тому числі для надання адміністративних, соціальних та інших послуг, що не можуть бути надані органами місцевого самоврядування на рівні громад. Адміністративний центр району визначається з урахуванням історичних особливостейгеографічного розташуваннянаявності інфраструктури для розміщення місцевого органу виконавчої влади, територіальних органів центральних органів виконавчої влади та органу місцевого самоврядування району».

Тому, враховуючи перелік нових повноважень укрупненого району, відповідно будуть реформовані і органи районної влади. Яким чином? Чекаємо на нові зміни у законодавстві і дуже просимо народних депутатів приходити на засідання і голосувати за відповідні законопроекти.

Водночас поки достеменно невідомо, чи будуть нові укрупнені райони створюватися винятково шляхом об’єднання чинних районів за їх чинними межами, чи буде можливість «розрізати» райони за контурами об’єднаних громад. Наразі очікується, що Кабінетом Міністрів буде представлено методику формування районів, яка визначить критерії формування районів.

Що зміниться для мешканців сіл, коли укрупняться райони? Це залежить від того, які громади будуть створені в межах чинних районів і які функції вони на себе переберуть. Наприклад, сьогодні в Україні існує безліч вже створених моделей громад, які або всі об’єдналися в межах одного району; або весь район розділився на чотири (три, п’ять) громади; або в районі створено декілька громад але існують ще сільські ради, які живуть самі по собі. Це вносить дуже суттєвий дисбаланс в розподіл бюджетних видатків через нереформовану систему управління. Саме тому Урядом передбачено, що впродовж 2019 року буде затверджено по кожній області перспективний план, який покаже чіткий розподіл на майбутні громади. І лише після цього можна казати про укрупнення районів.

Але якщо майже всі послуги будуть надаватися в громаді, то місцевим мешканцям не потрібно буде їздити в новий районний центр для отримання довідок або інших документів.

Також поки що невідомо, як впишуться в межі укрупнених районів межі створених госпітальних округів, оскільки перша концепція щодо їх створення сьогодні зазнала змін.

Також можемо зазначити, що варіант створення восьми районів для Одеської області – це черговий проект, оскільки свого часу були презентовані розробки експертів, які пропонували поділ області на 4, 5, 6 районів. Тому, на якій цифрі зупиняться в остаточному варіанті, можна говорити лише тоді, коли розроблять проект закону про зміни меж районів в Одеській області.

Підсумовуючи, зазначимо, що основну увагу слід приділяти :

  • мешканцям населених пунктів – питанню створення об’єднаних громад (активізації процесу громадських обговорень можливих конфігурацій громад в районах, де громади ще не створені);
  • обласній адміністрації – висвітленню на офіційному порталі можливих конфігурацій громад з мережею закладів соціальної інфраструктури (шкіл, ФАПів, дитячих садочків, ЦНАПів);
  • обласній раді – найшвидшому схваленню перспективного плану об’єднаних громад, який покриває всю територію області.

Юлія Молодожен,

директор Одеського Центру розвитку місцевого самоврядування