17.06.2015

Внесення змін в законодавство щодо реєстрації речових прав на нерухоме майно

     1. 05 квітня 2015 року набрав чинності Закон України від 12 лютого 2015 року №191-УІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція) (далі – Закон).

     Законом розширено коло суб’єктів, яким надано повноваження з прийому та видачі документів у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Відтепер на законодавчому рівні закріплена можливість здійснення цих повноважень посадовими особами органів місцевого самоврядування, адміністраторами центрів надання адміністративних послуг, нотаріусами. Порядок взаємодії державного реєстратора та посадових осіб органів місцевого самоврядування, адміністраторів центрів надання адміністративних послуг планується врегулювати окремим наказом Міністерства юстиції України.

     Законом з часу набрання ним чинності запроваджено диференційований підхід до визначення розміру адміністративного збору, що залежить від площі об’єкта нерухомого майна, права на який заявлені до державної реєстрації, а також від того, заявником є фізична чи юридична особа. Розмір адміністративного збору визначається у процентному відношенні до мінімальної заробітної плати, яка, згідно зі статтею 8 Закону України «Про Державний бюджет на 2015 рік» складає з 01 січня 2015 року – 1218 гривень.

     При проведені державної реєстрації прав заявник, окрім адміністративного збору, сплачує за отримання витягу з Державного реєстру прав.

     У разі відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень адміністративний збір не повертається, а плата за надання витягу з Державного реєстру прав підлягає поверненню.

     У разі відкликання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень адміністративний збір та плата за надання витягу з Державного реєстру прав підлягають поверненню.

    2. Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 18.03.2015 №137 «Деякі питання спрощення порядку надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» прийом документів – це перевірка наявності документа про сплату адміністративного збору та/або документа, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі – Державний реєстр прав), відповідності розмірів внесеної плати законодавству, безпосереднє прийняття заяви шляхом реєстрації в базі даних про реєстрацію заяв і запитів Державного реєстру прав, виготовлення електронних копій документів, поданих разом із заявою, шляхом сканування та розміщення у Державному реєстрі прав.

3.Постановою Кабінету Міністрів України №190 від 08.04.2015, яка набирає чинності  14.06.2015 року, внесено  зміни, щодо можливості проведення державної реєстрації прав у скорочені терміни за додаткову плату.

5. Введено можливість отримання свідоцтва, витягу, рішення державного реєстратора про розгляд відповідної заяви в електронному вигляді (шляхом надсилання на електронну пошту), у разі, якщо заявник зазначив про це у заяві.

6. Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення повноважень нотаріусів та особливостей реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення» надано можливість нотаріусам проводити державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, на земельні ділянки с/г призначення незалежно від нотаріального посвідчення договору, на підставі якого виникає таке право.

7. 07 квітня 2015 року набрав чинності наказ Міністерства юстиції України №465/5 від 31.03.2015 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 17 квітня 2012 року №595/5», щодо затвердження нових форм заяв та зміни вимог до їх заповнення.